De omschrijving van competentie 14 is als volgt:
Binnen het team mbo-basis, heb ik het initiatief genomen om herhaaldelijk een extra zorg/studentenbespreking te organiseren. In deze bespreking kunnen de SLBrs individuele studenten voordragen die moeten worden besproken.
Tijdens de vergadering komen alle studenten aan bod. Op deze manier houden wij goed overzicht over de individuele situaties van de student, zodat wij hier ons goed op kunnen aanpassen.
Ook is er tijdens de vergadering ruimte voor verschillende casussen en maken wij afspraken voor individuele studenten. Deze vergaderingen komen herhaaldelijk voor. Wij reflecteren dan gezamenlijk op de gemaakte afspraken en kijken daarbij of er nieuwe afspraken nodig zijn.
Door het voortouw te nemen in deze vergaderingen, hierin het initiatief te nemen en de afspraken met mijn collega's op papier te zetten; stimuleer ik mijn collega’s om de voortgangsbewaking van onze studenten in de gaten te houden.
Competentie 14
Voortgangsbewaking
Voorbeeld - 1
Het bijgaande voorbeeld laat zien dat ik het initiatief neem om de studentenbespreking te organseren.
Middels deze bespreking bewaken wij de voortgang van de student. Door o.a. deze bespreking te organiseren, stimuleer ik mijn collega's om de voortgang te bewaken.
Oscar: Wat is je mening over de studentenbespreking die wij om de zoveel tijd houden?
Kees: Ik vind het een goede zaak dat je de studentenbespreking op deze manier hebt vormgegeven. Meer structuur dan voorheen en het is belangrijk dat het gebeurt. Daar is iedereen wel van doordrongen, maar door jouw aanpak is de urgentie duidelijker en komt het dus reglematig terug, voor iedereen een aanleiding om zijn of haar bevindingen even kort en bondig voor de rest van het team vast te leggen.
Oscar: Denk je dat de studentenbespreking bijdraagt aan de voortgangsbewaking van de student zijn/haar leerproces. Zo ja, waarom?
Kees: De studentenbespreking is zeker belangrijk als instrument bij de voortgangsbewaking van het leerproces. Door deze besperking hoor je ook hoe bepaalde studenten presteren in andere lessen en dat kan wel eens afwijken ten op zichten van jouw eigen bevindingen bij jouw eigen vak. Ben je beter geïnformeerd, dan kan je ook bijsturen/ motiveren voor dat andere vak of je eigen vak. Een breder beeld over de totale prestatie van een student, komt de begeleiding en daaruit voortvloeind de bewaking van het leerproces alleen maar ten goede. De SLB-er/ mentor had al een duidelijk beeld over de verschillende studenten, maar door de besprekingen is dat beeld duidelijker voor de rest van het team en dat is alleen maar goed.
Oscar: In hoeverre voel jij je gestimuleerd om de voortgang van studenten te controleren en te bewaken d.m.v. de studentenbespreking.
Kees: Ik denk dat iedereen die SLB-er is, wel een beeld heeft van zijn of haar studenten, maar dit is echt een goede stimulans om wat meer vast te leggen en te delen in het team. Wat mij betreft is het dus wel degelijk een stimulans om ook voor mezelf wat zaken meer ''formeel'' vast te leggen. We zetten hier als team weer een stap vooruit.
De drie voorbeelden geven duidelijk weer dat ik competentie 14 op LC-niveau uitvoer.
Door extra studentebesprekingen te organiseren en hiervoor een format te hebben ontwikkeld, initieer ik onder mijn collega's de voortgangsbewaking.
Deze besprekingen zorgen ervoor dat mijn collega's de voortgangsbewaking van hun medestudenten goed in de gaten houden.
Tenslotte biedt het mijn collega's ook handvaten om verder te gaan met het leerproces van de student d.m.v de verschillende afspraken die worden gemaakt.
Zoals mijn collega's opmerken, ervaren zij een hoger gevoel van 'urgentie' door mijn studentenbespreking.
Dit betekent dat d.m.v. mijn voorbeeldgedrag, mijn collega's gestimuleerd zijn om de voortgang van de studenten in zijn algemeen te bewaken.
Door de studentenbespreking voelen collega's ook zelf meer een stimulans om de voortgang van studenten beter bij te houden.
Dit komt omdat er formele afspraken worden gemaakt waarop wordt teruggekomen. Hierdoor worden deze beter nageleefd, wat wederom mijn collega's aanspoort om de voortgang beter te bewaken.
Het interview met mijn collega geeft o.a. weer dat ik aan competentie 14 'voortgangsbewaking' voldoe
Zoals in het interview met Kees Brunia te lezen is, stimuleer ik mijn collega's om de voortgangsbewaking van de studenten bij te houden en hier beter naar te handelen. Door het organiseren ervan, de afspraken op papier te zetten, worden deze afspraken beter nageleefd. Zo zorg ik ervoor dat ik door middel van voorbeeldgedrag, mijn collega's stimuleer om de voortgang van de student beter te bewaken.
Deze voorbeelden tonen aan dat ik voldoe aan competentie 14.
Naast competentie 14, zijn er ook andere competenties die vallen onder het thema 'samenwerken met collega's'.
Lees hier hoe ik aan de volgende competentie's voldoe:
Je kunt er ook voor kiezen om terug te gaan naar het overzicht van de drie competenties of naar de startpagina.