Competentie 22 

Werkveldgerichtheid

Werkveldgerichtheid

''Stimuleert andere in de directe werkomgeving om zich op de hoogte te houden van ontwikkelingen in het eigen vakgebied, binnen de (beroeps)praktijk waarvoor studenten worden opgeleid en over voor de studenten relevante leefwerelden. Vertoont zelf voorbeeldgedrag''.

Als onderwijsprofessional vind ik het zeer belangrijk dat ik mijzelf blijf ontwikkelen en op de hoogte blijf van de ontwikkelingen binnen mijn vakgebied. Als ik mijzelf blijf ontwikkelen, kan ik deze kennis doorgeven aan mijn collega's.


Daarnaast stimuleer ik mijn collega's om zichzelf ook te ontwikkelen en op de hoogte te houden door voorbeeldgedrag te laten zien. Dit doe ik door mijzelf te blijven ontwikkelen. Ik heb in de loop der jaren hiervoor verschillende initiatieven genomen. Zo heb ik laten zien dat ik voorbeeldgedrag vertoon en mijn collega's in de directe werkomgeving stimuleer om zich ook op de hoogte te houden van de veranderingen in hun eigen vakgebied. 


Hieronder licht ik toe op welke wijze ik dit heb gedaan.

EARPIL - Een onderwijsrevolutie

Voorbeeld 1

Een van de initiatieven die ik heb genomen om mijzelf - en daarmee mijn collega's - te ontwikkelen, is de deelname aan EAPRIL in november '19.


Tijdens EAPRIL heb ik diverse lezingen bijgewoond waarin experts spraken over de nieuwste ontwikkelingen binnen het onderwijs. Deze lezingen hebben mij waardevolle inzichtingen gegeven en hebben mij geholpen om mijn kennis en vaardigheden op peil te houden. Door mijn deelname aan deze conferenties, blijf ik op de hoogte van de nieuwste trends en ontwikkelingen binnnen het onderwijs en kan ik deze kennis toepassen in mijn lessen.


Mijn deelname aan de conferentie is niet alleen voor mijzelf, maar ook voor mijn collega's waardevol geweest.


Door mijn eigen ervaring, inspiratie en vergaarde kennis met mijn collega's te delen, inspireer ik hen om zichzelf te blijven ontwikkelen en te blijven groeien als professionals. Zo voldoe ik onder andere aan deze competentie door voorbeeldgedrag te vertonen naar mijn collega's.

Voorbeeld 2

PACT NOW

Belangrijk: Het project is momenteel nog gaande veel meer materiaal zal in de toekomst nog volgen.

PACT NOW - Empower the student

Een ander voorbeeld waarop ik laat zien dat ik mijn collega's stimuleer om zichzelf te blijven ontwikkelen, is door mijn deelname aan het project PACT NOW.


Het project PACT NOW is een initiatief in samenwerking met de Curio academie om studenten beter te kunnen begeleiden en docenten te ondersteunen in de loopbaanbegeleiding.


Het project PACT NOW biedt studenten de kans om zichzelf te ontwikkelen op het gebied van loopbaanoriëntatie en begeleiding.


Door middel van dit project worden studenten geïnspireerd en gemotiveerd om hun eigen potentie te realiseren.


Voor docenten is het project ook zeer zinvol, omdat het docenten ondersteunt bij het kwalitatief aanbieden van loopbaanbegeleiding. Het project biedt docenten namelijk handvatten om hun lesssen verder ontwikkelen en om de studenten te motiveren. Dit zorgt er tevens voor dat de ontwikkeling van docenten zich berust op de relevante (voor de student) leefwereld.


Als initaitiefnemers van het project stimuleren en inspireren wij onze collega's om zichzelf te blijven ontwikkelen in hun eigen werkgebied.


Wij gaan naderhand met docenten in gesprek over de wijze waarop zij na onze gastlessen kunnen 'doorpakken' en hun eigen loopbaanbegeleiding te verbeteren.


Op deze wijze stimuleer ik ook mijn collega's in de directe omgeving om zichzelf te ontwikkelen in hun werkveld.  

Conclusie


Ik voldoe aan deze competentie omdat

TONEN VAN VOORBEELD GEDRAG

Door intiatief te nemen om mijzelf te ontwikkelen binnen het werkveld, vertoon ik voorbeeldgedrag aan mijn collega's.


Ik inspireer en motiveer hen door te laten zien wat de verschillende mogelijkheden zijn. 

IK ONDERSTEUN DOCENTEN CONCREET

Niet alleen toon ik voorbeeldgedrag, ook ondersteun en stimuleer ik mijn collega's in de directe werkomgeving actief door intiatiefnemer te zijn in verschillende ontwikkelingen, zoals onder andere het project PACT NOW.


Docenten worden door ons actief benaderd en ondersteund.

Ik toon voorbeeldgedrag waardoor ik de ontwikkeling van mijn collega's actief bevorder. Ik creër hierdoor een stimulerende werkomgeving waarin medewerkers zich gesteund voelen om zichzelf te ontwikkelen en hun vaardigheden te verbeteren. 


Daarnaast steun ik mijn collega's actief om zichzelf te ontwikkelen, wat kan bijdragen aan een hogere motivatie, betrokkenheid en prestaties. Dit resulteert uiteraard in een betere begeleiding van de student. 


Op deze wijze voldoe ik aan competentie 22 - 'Werkveldgerichtheid'


Dit is niet de enige competentie die valt onder het thema 'ontwikkeling'. Competentie 25 gaat hier namelijk ook over. Ook deze voer ik uit op LC-niveau. 


Lees verder hoe ik dat doe:


Competentie 25 - Zelfontwikkeling


of ga terug naar de pagina van alle competenties over zorg en student.

Je kunt er ook voor kiezen om terug naar de startpagina te gaan.