''Stimuleert andere in de directe werkomgeving om hun kennis en gedrag te versterken, mede door hen feedback te geven en zelf voorbeeldgedrag te tonen''.
Als docent binnen Curio is het belangrijk om jezelf continu te blijven ontwikkelen. Zeker ook omdat Curio een innovatieve organisatie is dat zich continu voorbereidt op de toekomst en daarmee regelmatig verandert.
Het is dan ook belangrijk dat ik mijzelf niet enkel ontwikkel, maar ook mijn collega's in de directe werkomgeving stimuleer om zichzelf te blijven ontwikkelen in hun eigen kennis over Curio, het onderwijs én hun gedrag te versterken.
Ook dit is een competentie waaraan ik voldoe. Zo geef ik door de jaren heen al verschillende voorlichtingen en heb ik mijn collega's geholpen en ondersteund in het geven van deze voorlichtingen. Doordat collega's mij voorlichtingen zien geven, raken zij geïnspireerd om hun eigen gedrag te verbeteren en hun kennis te versterken.
Dit is o.a. naar voren gekomen nadat ik door een collega ben benaderd over de opname die ik heb opgenomen voor de zakelijke dienstverlening.
Hieronder licht ik toe op welke wijze dat is gebeurd.
In schooljaar 21 - 22 ben ik gevraagd door Curio marketing om een de opname van de zakelijke dienstverlening te voorzien voor Curio.
Deze video krijgt iedere student te zien die meer informatie wilt verkrijgen over de zakelijke dienstverlening. Als een student zich hiervoor aanmeldt, komt deze video hen tegemoet.
De filmopname is niet enkel handig voor studenten, maar stimuleert ook mijn collega's om hun eigen kennis en gedrag te versterken. Door een visuele opname kunnen collega's de informatie op een levendige manier tot zich nemen. Dit maakt het leren effectiever.
Bovendien kunnen collega's de filmopname op elk gewenst moment bekijken. Dit betekent dat de filmopname als een naslagwerk kan fungeren voor collega's die hun kennis wilen opfrissen of graag zien hoe de voorlichting gegeven moet worden.
De video is daarmee een bron van inspiratie voor collega's om hun eigen gedrag en kennis te versterken. Ze kunnen namelijk zien hoe een andere professional omgaat met kennis over de zakelijke dienstverlening.
Nog een voorbeeld waarin duidelijk naar voren komt dat ik mijn collega's inspireer, is de bijgaande afbeelding.
De afbeelding betreft een collega die na een avond voolichtingen mij vroeg over de video die ik voor Curio heb opgenomen.
Deze collega raakte geïnspireerd door mij het zien geven van de voorlichtingen. Het was de collega in kwestie hen eerste keer en wilde zich graag verbeteren in het geven van de voorlichtingen, vandaar dat deze collega mij heeft benaderd.
Deze situatie bewijst dat door het tonen van voorbeeldgedrag, collega's in de directe werkomgeving geïnspireerd raken en actief hun eigen vaardigheden willen verbeteren. Zo draag ik bij aan de ontwikkeling van mijn collega's.
Ik voldoe aan deze competentie omdat
Door zelf alle kansen en mogelijkheden aan te grijpen die Curio mij aanbiedt om mijzelf op persoonlijk en kennis vlak te ontwikkelen, vertoon ik voorbeeldgedrag. Ik ontwikkel en verbeter mijzelf continu waardoor ik collega's in mijn omgeving ook stimuleer en inspireer omzichelf te verbeteren.
Het tonen van voorbeeldgedrag heeft daadwerkelijk ook effect.
Collega's benaderen mij actief als ze mij zien handelen en willen graag zichzelf verbeteren. Zo stimuleer ik mij collega's om zichzelf op persoonlijk- en werkgebied te verbeteren. Dit draagt bij aan de totale onderwijsverbetering.
Ik toon voorbeeldgedrag door mijzelf continu te ontwikkelen, dit stimuleert mijn collega's omzichzelf ook te verbeteren. Zo stimuleer ik mijn collega's om zichzelf zowel op persoonlijk- als werkgebied voortdurend te ontwikkelen.
Op deze wijze voldoe ik aan competentie 25 - 'Zelfontwikkeling'
Dit is niet de enige competentie die valt onder het thema 'ontwikkeling'. Competentie 22 gaat hier namelijk ook over. Ook deze voer ik uit op LC-niveau.
Lees verder hoe ik dat doe:
Competentie 22 - Werkveldgerichtheid
of ga terug naar de pagina van alle competenties over zorg en student.
Je kunt er ook voor kiezen om terug naar de startpagina te gaan.