Groepsvorming & Oordeelsvorming

De beschrijving van de twee competenties zijn als volgt:


Competentie 8 - Groespvorming

''Stimuleert anderen in de directe werkomgeving om een positief groepsklimaat en samenwerking tussen studenten te bevorderen en geeft zelf het goede voorbeeld''.


Competentie 9 - Oordeelsvorming

''Helpt andere door het evalueren van hun argumenten om op basis van een volledig en juist beeld van een kwestie tot verantwoorde conlusies en beslissingen te komen''.

Sinds mijn start bij Curio maak ik onderdeel uit van het team mbo-basis. Ik durf inmiddels ook te zeggen dat ik een belangrijk onderdeel ben van de groepsvorming binnen het team.


Gedurende de afgelopen vijf jaar heb ik bijgedragen aan het creëren van een positieve werkomgeving.


Naast het bijdragen aan de groepsvorming binnen mijn team, heb ik ook een rol in de oordeelsvorming. Door mijn toewijding aan het werk en mijn team, heb ik verschillende ervaringen opgedaan en ben ik instaat om op een professionele en constructieve manier mee te denken over belangrijke beslissingen binnen het team. 


Om aan te tonen dat ik aan beide competenties voldoe, heb ik ervoor gekozen om mijn collega Joost Kolen te interviewen. Als procesbegeleider binnen mbo-basis heeft Joost goed inzicht in mijn persoonlijk functioneren. Joost is hierdoor in staat om een objectieve en nauwkeurige conclusie te trekken over mijn bijdragen aan zowel de groeps- als de oordeelsvorming binnen het team.



In gesprek met:


Joost Kolen

Oscar: Joost, zou je kort kunnen omschrijving wat je van mijn functioneren als collega binnen het team vindt?


Joost: Ik kan jouw functioneren in een aantal steekwoorden noteren:


- Communicatief erg sterk

- Komt beloftes na

- Fijn in omgang

- Enthousiast

- Weet van aanpakken

- Leert van fouten

Oscar: In hoeverre draag ik bij aan het groepsproces binnen het team? Heb ik invloed op de sfeer binnen het team?


Joost: Oscar is een echte 'team player'. Jouw inbreng op verschillende vlakken is de afgelopen jaren sterk toegenomen. De mening die jij hebt over de te varen koers wordt bij beslissingen in het team serieus meegenomen.


Oscar: Draag ik bij aan een positiefgroepsklimaat binnen het team? Zo ja, hoe precies?


Joost: Je draagt zeker bij aan een positief groepsklimaat. Collega's kunnen altijd met vragen bij jou terecht en je ondersteunt nieuwe collega's waar dat kan. Je bent een prettige collega om mee samen te werken, hierbij mogen we jouw gevoel voor humor zeker niet vergeten!

Oscar: Stimuleer ik andere collega's - door mijn eigen functioneren - om de samenwerking tussen collega's en de student te bevorderen? Zo ja, hoe?


Joost: Binnen het team ben jij de docent die het dichtst bij de studenten staat. Vanuit jouw rol als portefeuillehouder zorg, weet jij veel over de studenten. Je deelt dit altijd met ons als collega's.


De manier van lesgeven wordt door de studenten als zeer prettig ervaren. Jouw enthousiasme hierin is een stimulans voor de collega's binnen het team.


Conclusie


Ik voldoe aan deze competenties omdat

IK HEB EEN POSITIEVE INVLOED OP DE GROEPSDYNAMIEK

Zoals bevestigd door mijn procesbegeleider, heb ik een positieve invloed op de groepsdynamiek. Collega's beschouwen mij als een 'team player'. Collega's kunnen bij mij altijd terecht voor hulp en door mijn gevoel voor humor, draag ik bij aan een positief werkklimaat.

COLLEGA'S ZIJN GESTIMULEERD DOOR MIJN MANIER VAN WERKEN.

Door mijn manier van lesgeven naar de studenten, dat zij als zeer prettig ervaren, en mijn interpersoonlijke relatie met de student - enthousiasmeer en stimuleer ik mijn collega's om hun eigen rol tegenover de student en andere collega's te verbeteren en positief in te steken.

IK DRAAG BIJ AAN DE OORDEELSVORMING

Door mijn ervaring als professional in het werkveld en in mijn team, draag ik bij aan de oordeelsvorming binnen het team.


Ik heb in de loop der jaren verschillende processen op mij genomen en hierdoor de benodigde ervaringen opgedaan. Zoals mijn collega's aangeven, wordt mijn mening, op- en aanmerkingen meegenomen in de verschillende besluiten binnen het team. 

Door de jaren heen heb ik mij als een volwaardig teamlid ontwikkeld. Inmiddels draag ik bij aan de groepsklimaat van het team, evenals de oordeelsvorming van verschillende besluiten. Mijn collega's bevestigen deze feiten.


Op deze wijze laat ik zien invloed heb op de algehele groepsmanagement binnen mijn team en de directe werkomgeving. Ik ben een essentieel onderdeel van het team. Net als mijn andere collega's.


Op deze wijze voldoe ik aan competentie 8 (groepsvorming) en competentie 9 (oordeelsvorming).


Dit waren de laatste twee competenties van alle competenties die binnen de kaders van LC vallen.

Indien je graag nog aandacht besteed aan de andere competenties, of zaken wilt overlezen, klik dan onderaan de pagina om terug te gaan naar de verschillende overkoepelende competenties of ga teurg naar de startpagina.